Thursday, May 7, 2009

Selamat Hari Ibu buat Mak tersayang



Orang kata aku lahir dari perut mak.. (bukan org kata...memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku....
mak
Bila lapar, yang suapkan aku....
mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .
mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
Mak
Bila bangun tidur, aku cari....
mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ...
mak
Bila nak bermanja, aku dekati....
mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....
mak
Bila nakal, yang memarahi aku....
mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak
Bila takut, yang tenangkan aku....
mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
mak
Aku selalu teringatkan ....
mak
Bila sedih, aku mesti talipon....
mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..
mak
Bila takut, aku selalu panggil...
"mmaaakkkk! "
Bila sakit, orang paling risau adalah....
mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
mak
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku....
mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
mak
Yang selalu berleter kat aku...
mak
Yang selalu puji aku....
mak
Yang selalu nasihat aku....
mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
mak

Aku ada pasangan hidup sendiri....


Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....
mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....
mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....
emakku

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
mak

Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”

Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon
mak

Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk
emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........


Tapi kalau mak sudah tiada.....
.....

MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup
menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup
mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup
mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup
membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup
membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA


Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

"Saya Sayangkan Ibu". Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

* Untuk Mak ku yang paling ku sayangi, pengorbanan Emak selama ini tak mungkin dapat Eiba balas walau segunung emas sekalipun. Cuma Eiba tetap berdoa agar Allah saja yang membalasnya. Jika Eiba banyak menyinggung hati mak tanpa sengaja mahupun tidak, membuatkan mak sedih pada perbuatan Eiba, Eiba minta maaf mak...Maafkan dan halalkan segala yang Eiba buat ya Mak. Terima Kasih atas segalanya Mak...*


(Walau mak tak baca, Eiba harap mak faham yang Eiba sentiasa sayang pada mak dan selalu merindui Mak...)


8 comments:

MaMaQaYPo FaMiLy said...

Hargailah IBU selagi ada hayat mereka!!

hysMan.. said...

Selamat Hari Ibu...
bila ade depan mata kita abikan n lupakan akan dia..bila da takde baru kita nak kenang..
so hargailah selagi dia ade nih..
sedey kak bila kenangkan dosa yg menimbun kat ibu..hmm...

izan said...

eiba,

kita semua sayang ibu kita....

juga buat diri kita sendiri sebagai ibu.... dan kepada semua ibu2 dan para bakal ibu....

"selamat hari ibu...."

Kamezaim said...

Ibu.. Mak.. Dah lama kamezaim tak mampu untuk menggunakan perkataan itu.. rindunya nak sebut perkataan mak..

kak ina kl said...

salam..selamat hari ibu jugak buat kamu...berdoalah agar ibu kita sehat dan ingatlah segala jerih payah ibu membesarkan kita...semuga nanti anak kita akan mengikut apa yang kita lakukan pada ibu kita..insyallah..

Eiba said...

Salam semua...Untuk para ibu... Semoga terus menjadi ibu yang baik dan sentiasa berdoa agar terus menjadi ibu....

Kamezaim.. Cepat2 lah carik ibu untuk bakal anak2 kamu yaaa...

Hysman...i love my mother too...

Mannspider said...

teka teki nakal

dalam bnyk2 mak..mak apa yg langsung tak layak dapat kasih sayang anak2..?

jawapan : mak ayam

( sory eiba..saya tgh demam....otak tak betul sikit )

:P

Eiba said...

Man Spider.. Mak ayam pun dapat kasih sayang tawww... Jgn x caya pulak...

Demam yaaa...alahai syian nya dia... Wat keje punya pasal kan...sampai demam2... sabar yaaa... Jaga diri bebaik...