Friday, February 20, 2009

Jawapan dari Pertanyaan



Jawapan yang Eiba nak bagi nie berunsur peribadi, sekadar menjawap pertayaan dari kamezaim. Tak ada kaitan ngan hidup atau yang dah mati..harap tidak akan disalah erti oleh mana2 pihak.

Soalan 1 : Dari sudut mata seorang wanita, lelaki bagaimanakah yang diharapkan?
Sebagai seorang wanita normal, eiba nak biarlah lelaki pilihan eiba menyayangi, mengasihi, menyintai, menghormati, mentaati bukan saja pada eiba, tapi pada agama dan juga keluarga.

Soalan 2 : Apakah yang sebenarnya di cari oleh seorang insan yang bernama wanita?
Mencari harga diri, nilai seorang wanita itu sukar ditafsirkan, berikan lah sebanyak mana galakan kepada perkara yang baik, teguran yang tidak menyakitkan pada setiap kesalahan.

" Wanita itu wujud dari tulang rusuk lelaki, ia dekat dihati untuk di cintai bukan untuk di sakiti"

Soalan 3 : Antara airmata seorang wanita dan lelaki, yang manakah lebih bernilai?
Sejujurnya..airmata lelaki, kalau lelaki mudah menanggis...dia bukan lelaki pilihan wanita, tetapi jika lelaki menanggis, hatinya memang benar2 terluka..

Soalan 4 : Hadiah apakah yang sesuai diberikan kepada seorang bernama wanita?
Kawan ker kekasih??? Kalau kawan biasa laaakan..tapi kalau kekasih hadiah yang terbaik, "jam tangan" dengan harapan dia tak der lah lewat datang kalau ader date kan..kan???

Soalan 5 : Kita mencuba segala yang boleh, mencurah segala apa yang dirasa namun dia tetap tidak menghargai / memahami apa yang kita lakukan hanyalah untuk bersamanya. Apa harus dilakukan?
Tinggalkan saja..jangan buang masa dengan orang yang tak akan pernah menghargai kita..percayalah di luar sana banyak yang akan menyayangi kita..bukakan mata, hati dan minda..lihatlah dunia yang indah..

Soalan 6 : Kita menyayangi dan mencintai seseorang itu, namun dalam masa yang sama kita tahu bahawa hati insan yang kita cintai itu telah pun berpunya. Namun kita tidak dapat melupakan dia. Apa yang harus dilakukan?
Bersabar dan berdoalah..cinta itu abstract, subjective, milik dan kurniaan ILAHI yang paling bernilai, sesungguhnya ia adalah perasaan yang paling indah, biarpun pahit untuk di telan, berserahlah agar masa mengubati segalanya....

Soalan 7 : Adakah kita harus berkorban segalanya hanyalah kerana untuk insan yang kita cintai?
Tak perlu!!! Dalam cinta mesti ada beri & terima!! Jangan sakiti diri demi cinta sebelah mata..

Soalan 8 : Andai hati seorang wanita itu sedang terluka, lelaki seperti manakah yang diharapkan untuk berada di sisinya ketika itu?
Lelaki yang mampu mendengar setiap keluhan nya, lelaki yang boleh belanja dia aiskrim, makan cheese cake, lelaki yang dapat pinjamkan bahunya untuk dia terus menaggis...(itu aku laaa)

Soalan 9 : Andai seorang wanita itu menyatakan kepada kita bahawa dia sudah tertarik pada kita namun dalam masa yang sama dia menyatakan bahawa dia masih menyayangi kekasih lamanya, haruskan kita menanti pada nya?
Tertarik??? Biasa lah kan...setakat tertarik tak beerti dia cinta kan kita...hanya tertarik pada pandangan pertama kan x kenal maka tak cinta....

Soalan 10 : Kita tahu bahawa hatinya sudah dilukai oleh insan yang dia sayangi dan kita cuba menghampiri hidupnya untuk merawat luka di hatinya. Dengan niat setulus ikhlas untuk membawa dia jauh dari kekecewaan menuju kebahagiaan. Namun, setelah kasih kita curahkan kepadanya akhirnya dia menyatakan bahawa antara dia dan teman lelakinya sudah berbaik semula. Apakah yang harus kita lakukan?
Biarkan lah dia dengan teman lelakinya, tak guna dikesalkan apa yang terjadi. Cinta tak boleh dipaksa. Bersabar dan bertawakal lah...

Kesimpulan nya..jangan mengharap balasan atas setiap kebaikan yang kita lakukan. Lakukan dengan ikhlas. Hati wanita sukar diramal..kan dunia ini blh bergegar di tgn wanita...jgn lupa yehh.Perasaan kasih dan sayang milik Tuhan, kita berhak untuk menyayangi sesiapa, tetapi tak semua orang akan menerima kasih sayang kita.

Untuk Kamezaim, di harap bersabar lah yaaaa...Semoga ada sinar menanti di hadapan...i pray for u yaaa...

3 comments:

Idalara said...

eiba...masa akak jawab pertanyaan dr kame aritu dlm keadaan tergesa2..jawapan kita hmpir sama..cuma huraiannya tk lengkap dr akak.huraian dr eiba lnh lengkap dan padat..muga kawan kita tu temui kebahagian sbnr..apa diharap padi seberang..ntahkan ada ntah kan tidak..apa diharap hatinya org ntahkan sudi ntahkan tidak.

Kamezaim said...

salam teman ku eiba.. terima kasih kerana sudi menjawab soalan kamezaim. Segala jawapan / pendapat yg eiba berikan sangatlah kamezaim menghargainya.. terima kasih eiba..

to ida : thanks juga atas pendapat ida..

Eiba said...

Kak Ida....Jawapan hampir sama berdasarkan naluri seorang wanita kan...Kita jawap sebab kita wanita..Tapi rasanya kalau lelaki yang jawap lain lah pulak gamaknya...

To Kamezaim, Sama2 kasih..mudahan ia akan jadikan kita lebih tabah dlm mengharungi erti kehidupan.