Monday, April 13, 2009

" Cop Duit "



Kisah pendek sewaktu ambil Akmal dari sekolah kebangsaan nya... Yang buat Eiba terfikir apa yang telah Eiba kata kepadanya selama ini...

Akmal : Ibu...ibu...kawan abang kan si Afiq, ayah dia keje "cop duit" laaa...
Ibu : Ehh...mane abang taw???
Akmal : Yer laa...bila Afiq minta duit ayah dia bagi jerr..
Ibu : Iyer ker??? Berapa ayah dia bagi setiap hari???
Akmal : 3 hinggit jer...tiap hari taw ibu....
Ibu : Aikkk...kan ibu bagi abang 3 ringgit setiap hari...Sama kan????
Akmal : Yer laaa... memang ibu bagi 3 ringgit..tapi..ayah dia keje "Cop duit"
Ibu : Sama ngan yang ibu bagi kan???
Akmal : Memang sama...tapi ibu tak keje Cop Duit kan??? Ayah dia keje Cop Duit!!

Ibu : Huhuhuhuu...yerlaaaa....

Moral of the story ......
Kalau anak mintak duit..kalau ada kita bagi laaa tu pun bergantung kepada keperluan mereka kan...???...kalau tak der..kita kena jeleskan dengan baik..maklumlah..eiba selalu gaks kata " ibu bukan keje cop duit nak bagi abang duit saja" Walau sekali fikir lucu...tapi sekali terfikir...Kurang bijak kah haku mendidik anak??? Niee..kena amik kursus jaga anak gaks niee...bukan jaga suami saja...anak kan cermin ibu bapa....huhuhuhuhuu...Abang...oh abang....

8 comments:

Suzi said...

betullah eiba...kadang2 kita ckp ikut lepas mulut je...anak2 main terima dan masuk kepala dia je...kena lebih bijak...
buat masa sekarang akak blm ada pengalaman bg duit belanja sekolah anak2 sbb diaorg bawa bekal...nak beli pun mknan kat kantin bukan halal...
kadang diaorg minta juga duit nak beli aiskrim sbb tengok kwn2 mkn tapi kami tak bagi pun...beli dan mkn kat rumah je....

ku tak sempurna said...

kalau ko keje cop duit kan best...

bole bagi aku seguni duit tu :D

Zamz said...

haha kelakar kan budak2 skrg mcm2 idea diorang

Eiba said...

Suzi...yerla..eiba hantar anak kat rumah pengasuh..tu la pasal..pepagi memang bagi bekal roti or aper2 lah yg rengan2 ngan air..tapi tu laaahhh...still x cukup..hehehehhehehehhe..

KTS...Kalau lah haku nie keje cop duit...alamak...senang lah hidup ku dan kawan2 ku kan??? Amik jer tak per...Haku yang cop...hik..hik..hik...

Zamz...mmg cam tu..kan?? Budak zaman sekarang...semua main "telan" bulat2 apa yang kita kata...hehehehhehehe...(salah haku gaks...)

hysMan.. said...

hahahahahahaaaaaa...
aiyooo..manayak pandai wooo...
kalu ibu cop duit,turun takhta la zeti azizi tu nooooooo...
heheheheheeee....

Mak Su said...

kerja macamana tu cop duit? moskil ni.

Eiba said...

Maksu...cop duit tu cam nie...kita cop kertas tu..ader value cam duit gaks..boley beli apa saja yang kita nak...hehehehehhehehehe...

hysman...ntah bila lah dapat keje jadik tukang cop duit yerk???

vee said...

klu eiba keje cop duit ari2 v g umah eiba mintak duit kat eiba..
hahaha...blhh gitu..